Laatste voorbereidingen in Nederland

1 november 2015 - Delft, Nederland

Nadat ik al een aantal keer op het punt heb gestaan om de beslissing te nemen om voor langere tijd Nederland te onvluchten heb ik nu eindelijk het besluit genomen om het ook daadwerkelijk te doen. Ik heb dit idee voor het eerst opgevat na mijn middelbare schooltijd, maar vond mezelf nog te jong om de wereld in te trekken, plus dat de financiele middelen ontbraken. Na mijn Bachelor heb ik dit idee ook nog gehad, maar ook toen kwam er een stage op m'n pad en heb ik op deze manier de tijd tussen Bachelor en Master ingevuld. Nu ik afgelopen Juni ben afgestudeerd voelt dit echt als de laatste kans om nog een keer een reis te maken die ik in de toekomst waarschijnlijk niet meer kan maken. In de afgelopen maanden heb ik hard gewerkt om de zak geld die nodig is voor zo'n onderneming nog even wat bij te vullen en om de plannen te concretiseren. Want waar ga je naartoe op zo'n reis? Ik heb al het privilege gehad om redelijk wat van de wereld te zien (zie ook mijn profiel), maar wil nu echt landen aandoen die ik zelf niet snel meer zal bezoeken op een 'normale' vakantie, echte 'reislanden'. Zo kwam ik al vrij snel uit bij Zuid-Amerika, een continent waar ik op dat moment nog weinig van wist, maar waarvan ik altijd wel dacht dat het ontzettend veel te bieden had. Ik ben erin gedoken en steeds enthousiaster geraakt. Vooral de westkust met Argentinie, Chili, Bolivia, Peru, Ecuador, Colombia en Venezuala leken me onwijs gaaf om doorheen te trekken. Ondanks dat dit een onderneming is die je eigenlijk wel alleen kunt doen, wil ik toch graag mensen om me heen hebben om deze ervaringen te delen, en qua veiligheid is het ook wel fijn om iemand bij je te hebben. De logische keus om Mascha mee te nemen viel al vrij snel weg omdat ze besloot aan een nieuwe baan te beginnen, en om dan meteen te zeggen dat je even een aantal maanden weggaat staat ook niet zo chique. Na wat omwegen heb ik Michiel, een goede vriend die ik ken van tennis, bereid gevonden om een deel van de reis samen met me af te leggen. Ook mijn ouders riepen meteen dat als ik nog naar Ecuador en de Galapagos Eilanden wilde gaan, ze klaar stonden om langs te komen. Uiteindelijk heeft Mascha wel de ruimte gekregen om een deel van de reis langs te komen dus zij zullen met z'n drieen aansluiten nadat Michiel me weer heeft verlaten.

Hierdoor is het plan nu als volgt:

Op 17 November vlieg ik alleen naar Buenos Aires, waar ik Reinier (een van m'n beste vrienden van de middelbare school) en zijn vriendin tref. Zij  hebben dan net een rondreis door Argentinie gemaakt en kunnen me hopelijk voorzien van de nodige tips en tricks. Op de 22e vlieg ik door naar Ushuaia, de meest zuidelijke stad ter wereld, in het puntje van Argentinie. Hiervandaan ga ik via de westkust omhoog reizen. Via het Gletsjergebied rond El Calefate en El Chalten, ga ik naar Bariloche en de 'zeven meren route'. Hierna glip ik even Chili in om Pucon en hoofdstad Santiago te bezoeken, om vervolgens via de wijstreek rond Mendoza, grote stad Cordoba en de (naar het schijnt) enorm indrukwekkende Iguazu watervallen weer terug te keren in Buenos Aires.

Hier zal ik vlak voor de kerst Michiel treffen die vanaf dat moment samen met me de reis zal voortzetten. We gaan al vrij snel door naar Salta in het noorden van Argentinie om daar de grens met Bolivia over te steken. In Bolivia komen we langs de alom bekende zoutvlaktes bij Uyuni, steden als Sucre en Santa Cruz en belanden we na een tijd in de hoofdstad La Paz.
Vervolgens trekken we Peru in, waar we uiteraard een bezoek aan Machu Picchu niet mag ontbreken. Het is daar zelfs zo druk dat we daar nu al voor gereserveerd hebben. Tussen 18 en 21 Januari trekken we over het beroemde Inca Trail naar de beroemde stad in de bergen, een van de hoogtepunten van de reis. Hierna trekken we verder naar de hoofdstad Lima.

Hier scheiden op 1 Februari onze wegen weer, waar Michiel via Brazilie en het Carnaval in Rio de Janeiro weer naar Nederland vliegt. Ik vlieg door naar Quito, de hoofstad van Ecuador waar ik Mascha en m'n ouders weer zie. Samen trekken we in 2 weken door het land naar de kust, waarvandaan we een trip naar de Galapagos Eilanden hebben staan. Deze eilanden liggen ongeveer 1000 km uit de kust van Ecuador, en staan bekend om de enorm bijzondere flora en fauna die het te bieden heeft door de ligging rond verschillende stromen in de omliggende oceanen en de ligging rond de evenaar. Charles Darwin ontwikkelde hier zelfs zijn evloutietheorie. Dit schijnt een enorm bijzondere ervaring te zijn en staat naast de Iguazu watervallen en Machu Picchu in mijn vermoedelijke top-3 van hoogtepunten tijdens deze reis, maar ik laat me uiteraard graag verrassen!

Hierna zal de zak geld waar ik het eerst over had alleen nog maar een zak zijn, zonder geld, en moet ik helaas weer terug naar Nederland. Samen met Mascha vlieg ik weer terug naar Nederland waar ik op 20 Februari weer aankom.

Al met al ben ik toch een goede 3 maanden op pad, met verschillende reispartners, en ik ben ook heel benieuwd hoe het is om alleen door Argentinie te reizen. De tickets zijn geboekt en de voorbereidingen zijn in volle gang. Zelfs m'n Spaans ben ik elke dag braaf aan het oefenen. Ik ben heel benieuwd of ik daar een beetje mee uit de voeten kom daar... Nog maar 2 weken werken en twee weken voorbereiden en het is al zover.

Ik ga proberen om eens in de zoveel tijd op deze site wat van mijn belevenissen te delen met de mensen die dit interessant vinden.

Verder rest me niet veel meer dan het gewoon maar te doen en zien waar ik uitkom!

Groetjes,

Bas

1. Lisette:
    16 november 2015
    Bassie, nog 1 nachtje slapen!!!! Je plannen klinken echt heel vet, ik ga je volgen natuurlijk :-) (En ik ben jaloers)
  2. Nilu:
    16 november 2015
    He meneer, morgen is het dan zover (spannend).....
    Ben benieuwd naar je reisverhalen :)
    have fun!
  3. Cynthia:
    16 november 2015
    Leeeeuk Bassie, ik ga je jaloersmakende avonturen volgen!