Hola Argentina!

21 november 2015 - Buenos Aires, Argentinië

De laatste twee weken voor m'n vertrek zijn voorbij gevlogen. Alle laatste dingetjes waren geregeld en voor ik het wist was het toch echt tijd om richting Schiphol te vertrekken voor het begin van m'n reis. Na het afscheid op Schiphol, waar Mascha en m'n zus me hebben uitgezwaaid kon ik beginnen aan m'n 13 uur durende vlucht. Deze had wat vertraging door de storm waarmee ik wegging (toch wel leuk om iedereen in het barre Nederlandse weer achter te laten:P) wat uiteindelijk betekende dat ik 15 uur in het vliegtuig heb gezeten alvorens ik landde in Buenos Aires, een record. Ik kwam er meteen achter dat het hier wat anders gaat dan in Nederland, want in de bus naar de stad werden we meteen klem gereden door protesterende mensen tegen de aanstaande verkiezingen. Zondag wordt hier de nieuwe president gekozen en politiek leeft hier sowieso al erg, maar nu enorm. Het hele centrale plein, Plaza de Mayo, is ingenomen door protestanten en andere mensen die hun mening verkondigen met megafoons en spandoeken. Afijn, aangekomen in het hostel kon ik meteen m'n spullen dumpen en meegaan op een 'free walking tour', waarbij je met een gids door de stad loopt en in een paar uur en een hele hoop leert. Deze vertrekken elke dag uit het hostel naar een ander deel van de stad, ideaal!Deze tour ging door downtown Buenos Aires en eindigde in een barretje waar ik m'n eerste Argentijnse biertje kreeg en een kleine tango show mocht bijwonen, een goed begin dus! Ik heb me er zelf nog niet aan gewaagd maar het is wel heel leuk om vooral naar de oudere koppels te kijken die de tango op de traditionele manier dansen, zonder al het zwieren en zwaaien, wat blijkbaar alleen voor de toeristen is. Ik kwam meteen een Nederlands stel tegen uit Amsterdam dat hun laatste dagen in Buenos Aires was en samen hebben we de rest van de dag doorgebracht. Het lampje ging toen wel echt vroeg uit vanwege de jetlag, het is maar 4 uur, maar het ritme is hier zo anders. Het komt laat op gang, en eten doen ze hier eigenlijk pas vanaf 22u. Nog een voorbeeld: clubs en discotheken worden pas druk om 3 uur s'nachts, dus dat is ff wennen. De jetlag voelt dus erger aan dan die 4 uurtjes.

De volgende dag kwamen Reinier en z'n vriendin aan in hetzelfde hostel, en we liggen met z'n drieën ook nog op dezelfde kamer, heel gezellig! Ook wel raar om elkaar zo aan de andere kant van de wereld opeens weer te zien... De laatste 3 dagen waren dus een zachte landing voor me hier in Argentinië en ik heb al de nodige tips en tricks gekregen om m'n verblijf hier wat aangenamer te maken, en wat ik wel en niet moet doen de komende tijd.

De eerste dag met z'n drieën was het wel de hele dag aan het regenen, maar we zijn erop uitgegaan en hebben onder andere de grote wisseltruc met het geld uitgehaald. Op een van de grootste en drukste winkelstraten van de stad staan een hoop mannetjes buiten en die roepen alleen maar 'Cambio, Cambio?' naar je, oftewel 'wisselen, wisselen?' Je kunt echt geen meter lopen zonder dit te horen, zeker niet als blonde blanke oerhollands uitziende jongen. Er is namelijk een enorme vraag naar dollars en ook wel euro's, maar vooral de Amerikaanse dollars zijn hier goud waard. De peso is de laatste jaren gekelderd in waarde en de dollar is doordat hij relatief waardevast is dus enorm gewild. Je kunt hier dus 'illegaal' (al doet iedereen het en knijpt zelfs de politie een oogje toe, zuid Amerika hè!) je dollars wisselen voor peso's tegen een veel gunstigere koers. Ik had me hier al op voorbereid en een hele stapel dollars meegenomen uit Nederland. De officiële koers ligt momenteel rond de 9,5 peso voor 1 dollar maar ik heb daar gewisseld voor 14,7 peso per dollar. Zo had ik meteen op m'n tweede dag al een paar honderd euro winst geboekt! Niet geheel legaal, beetje schimmig in een achteraf kamertje, maar we waren met z'n drieën en we kregen zelfs nog uitleg hoe we de valse biljetten konden herkennen. Het grootste biljet is hier 100 peso (ongeveer €10), waardoor ik nu wel met een hele grote stapel briefjes loop die ik ver ver weg in m'n tas weggestopt heb zitten;), maar ik moet hiermee een eind komen tijdens m'n tijd in Argentinië!

Gisteren zijn we met de walking tour naar La Boca geweest, de bekendste wijk met de gekleurde oude huisjes, waar we veel interessante verhalen hebben gehoord over de geschiedenis van de stad. Hier moet je niet alleen doorheen gaan, zeker niet s'avonds maar overdag met een gids is het goed te doen en heel toeristisch. Ook ben ik nog even bij het stadion van Boca Juniors geweest, heel gaaf, midden in de wijk, helemaal geel en blauw geschilderd in de clubkleuren. Het ademt hier gewoon ook voetbal, en op een hele andere manier dan in Europa. Met veel meer emotie, passie en temperament. Als je menig Argentijn laat kiezen tussen zijn club en zijn vrouw... ;)

Morgenvroeg vlieg ik alweer door naar Ushuaia, het zogenaamde 'einde van de wereld' op het zuidelijkste puntje van het continent, waar ik heel benieuwd naar ben! Ik neem dan afscheid van Reinier en Carlijn die weer terug naar Nederland vliegen en dan gaat de reis alleen verder, maar niet voordat we vanavond nog naar Palermo zijn geweest. Dit is de wat hippere wijk van de stad, waar we bij een van de beroemdste steak houses van het land gaan eten! Iets wat je gedaan moet hebben in het Argentinië als vleesfanaat!

Al met al een hele relaxte eerste paar dagen in een wereldstad en al heel veel indrukken opgedaan die veelbelovend zijn. De komende tijd zal dit wel anders worden, maar ook daar heb ik wel weer zin in. Over iets meer dan 3 weken moet ik hier alweer terug zijn om Michiel te treffen dus ik ga snel door om de rest van dit mooie land en Chili te zien voor die tijd!

Tot zover!

Hasta Luego!

PS: ik moet nog een goede manier vinden om foto's te plaatsen dus die houdt iedereen nog tegoed van me!

1. Linda:
    21 november 2015
    Ha Bas, wat schrijf je goed, ik geniet van je verhalen.
  2. Yvonne Henkes:
    22 november 2015
    In ieder geval een goed begin van je avontuur! En wat leuk om met een gids lopend de wijken in te gaan. Voor ons achterblijvers is het inderdaad genieten om het zo een beetje met je mee te beleven. Keep up the good work!
  3. Cynthia:
    23 november 2015
    Leeeeuk, je eerste verslag vanuit Zuid-Amerika! Heel vet al wat je tot nu toe gezien hebt! Heel veel plezier in het Zuiden van Argentinië...
  4. Sander:
    28 november 2015
    Bas, goed om te horen dat je een voortvarende start van je avontuur hebt. Ben erg benieuwd naar je volgende verhalen! Geniet van de trip!